Ruman Miklós

Túra a Keleti-Bakonyban - Bakonynána Római fürdő, Tés malmok, Jásd Szentkút

2015. május 09. - Ruman Miklós

A szép tavaszi idő minden embert a természetbe csábít. Egy jól eső séta, túra felfrissít, segít kiszakadni a szürke hétköznapokból, mindenképpen megszínesíti az életet. A Bakony számomra Magyarország legszebb részei közé tartozik, sajátos hangulattal, zöld lankáival és a nap sugarait finoman megszűrő lombkoronás erdeivel egyfajta mesebeli, szemet gyönyörködtető táj. Mi a keleti részén jártunk.

A túránkat a Bakony legmagasabban fekvő pontján, a Tési fennsíkon kezdtük. Tés egy apró község a Bakonyban, népessége nem éri el a 800 főt. Főként régi falusi házak és sok színben virágzó bokrok jellemzik. A legfőbb ismérve azonban a két műemlék szélmalom. Elrejtve a főútról érkezők tekintete elől, a házak mögötti rétek végében találhatóak (1. pont a térképen).

A falu közepén lévő földúton jutunk ki a rétekhez, onnan már látszanak a malmok. A másik megoldás a malom múzeumot is üzemeltető ház (kitáblázva), ahol egy csekély összegért cserébe megkapjuk az egyik malom komoly méretekkel és súllyal rendelkező kulcsát is. Remek hely elidőzni a fűben és beszélgetni, piknikezni vagy elfogyasztani egy jó bort (a sofőr persze nem).

A falu több pontjáról rátérhetünk az északra fekvő túraösvényre. Mindegyik ösvény a zúzott köves biciklis útra visz rá, mely Bakonynánába tart. Aki levágná az utat a turistaösvények valamelyikén, számíson rá, hogy ha nem figyel, az erdő mélyén könnyen elveszhet. Nekünk 10 perc alatt sikerült elveszítenünk egymást. A kavicsos úton haladva megtaláljuk a tavaly épült Széchenyi Zsigmond kilátót impozáns méretével, mely már előre egy gyönyörű kilátást sejtet és bizony, aki tériszonyát leküzdve felmászik, nem fog csalódni (2. pont a térképen).

A kilátó után - letérve a biciklis útról - északra fordultunk egy bokrokkal körülölelt lejtős ösvényen át Jásd községe felé. A faluba vezető út kalandos és izgalmas látnivalókkal van tele. A településre beérve utunkat a Gaja-patak mentén folytattuk nyugati irányba. Az út mentén találkozunk a kultikus, legendák övezte Jásdi Szentkúttal (3. pont a térképen).

A Gaja-patak mentén tovább folytatva utunkat hosszú mezőkön át, átkelve a folyón - híd itt nincs, de a közelben van egy farönkökből és kövekből kirakott átkelőhely - elérkezünk a vízesés alsó szakaszán lévő erdei pihenőhöz. Itt található a Vadalmás forrás, vagy más néven a Szerelem forrása (4. pont a térképen).

Egy kis pihenés után a folyó mentén lévő ösvényen haladunk tovább egészen addig, amíg el nem érjük a Keleti-Bakony talán legszebb részét, a vadregényes Római fürdőt (5. pont a térképen). Az I-IV. században több római villagazdaság is működött a közelben, innen kapta a szurdok is a nevét. Valamint itt található Magyarország kevés vízeséseinek egyike, nem mellesleg túrázók, kalandorok és fotósok kedvelt célpontja. A bevállalós kalandorok a vízesés alsó részéről egy magabiztos sziklamászással kerülhetnek a felső részére, azonban a kövek csúsznak, így inkább a turista ösvény felső szakaszát javaslom, hogy megcsodálhassuk a a hatalmas sziklákat és a közöttük lezúduló víztömeget a felső részről is. Felfelé haladva találkozhatunk a felső pihenővel, tovább haladva az ösvényen pedig eljutunk Bakonynánába.

Visszafordulva, az alsó pihenő felé indultunk el a kiindulópont, Tés irányába. Bármelyik erdei úton vagy ösvényen délnek haladva belefutunk a zúzott köves bicikli útba, mely visszavisz minket Tésre (6. pont a térképen). A visszaúton eszmélünk rá, hogy milyen kellemes volt lefelé haladni, visszafelé pedig milyen "küzdős" az út felfelé. Nem szükséges végigmenni a bicikli úton, mivel ez Tés után ér véget. Mi hosszú gyaloglás után a villanypóznák mentén - a bicikli utat keresztező - földúton fordultunk déli irányba (7. pont a térképen), ezt követve egy izzasztó hegymenet után és egy hatalmas szántóföld mentén visszaértünk a faluba.

A túra teljes hossza Tés-Jásd-Bakonynána-Tés útvonalon kb. 20 km, ami önmagában sem kevés, a domborzati viszonyokat figyelembe véve pedig elég húzós.

Egy kis könnyítés azoknak, akik nem szeretnének teljesítménytúrát a kellemes hétvégi kirándulásból.

A tési malmok és a kilátó megtekintése után, visszamenve az autónkhoz - ha nem busszal vagy gyalog jöttünk - legurulhatunk Jásdra a főúton, majd onnan folytathatjuk utunkat Bakonynána irányába. Így megspórolunk egy hegymenetet lefelé és felfelé Tésre.

Az összes kép megtekintése: KATTINTS IDE!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.