Ruman Miklós

Miért nem találsz még diplomával sem munkahelyet?

2014. április 27. - Ruman Miklós

 

A korombeli fiatalok, ismerőseim, barátaim egy jelentős része pár évvel a diploma előtt vagy éppen a megszerzése után járnak az életben. A baráti beszélgetések alkalmával rendszeresen visszatér az álláskeresés témája. Pontosabban az, hogy milyen nehéz, már-már lehetetlen elhelyezkedni a szakmájukban, legyen az szinte bármi, amit tanultak. Idősebb alkalmazott ismerőseim pedig rettegnek, hogy eltessékelik őket állásukból és egy fiatalabb kollégával helyettesítik őket. 

Az elmúlt években sok helyen dolgoztam az egyetem mellett, rendkívül változatos munkakörökben. Ezek mellett bele léptem a vállalkozások világába is. Rengeteg képzés és üzleti beszélgetés. Valami már annak idején is feltűnt, ahogy pedig egyre több vállalkozót ismertem meg, beszélgettem velük, a gondolatom be is igazolódott számomra. 

NINCS MUNKAHIÁNY MAGYARORSZÁGON

Nagyon sok vállalkozóval beszéltem az utóbbi időben és szinte kivétel nélkül arra panaszkodnak, hogy nem találnak munkaerőt. Furcsán hangzik ugye? Miközben te talán már megszámlálhatatlanul sok helyre elküldted az önéletrajzod, diploma ide vagy oda, vissza sem jeleztek. Paradoxonnak tűnik, pedig nem az. Vállalkozói nézőpontból szemlélve lehetőségem vált kívülről is rálátni a munkaerőpiacra, szubjektív nézőpontból. Véleményemet kizárólag segítő szándékkal írom le. Amennyiben bántónak, sértőnek érzed, úgy elértem vele a megfelelő hatást. Ugyanis minél jobban fáj, annál inkább ösztönöz a változtatásra. Természetesen nem feltétlen vonatkozik minden pont Rád is, kényszerűen általánosítok.

Meglátásom szerint a következő okok miatt nem kapsz munkát ma Magyarországon:

1. Nem azt csinálod, amit valójában csinálnod kéne

Munkahelyek után rohangálsz, nem pedig hivatás után. Olyan munkákra jelentkezel, amikről már előre tudod, hogy utálni fogod (vagy a legrosszabb esetben fogalmad sincs, hogy pontosan milyenekre), nem pedig olyan munkákra, amikben kiteljesedhetsz, amiket szeretsz csinálni, méghozzá szenvedélyesen. Mindenki számára létezik ilyen és a mostani, lehetőségek korában sokkal könnyebb megtalálni, mint valaha. Lehet, hogy eddig csak sodródtál az élettel, hagytad, hogy azt csináljon veled, amit akar. Nem voltál hajlandó vállalni a felelősséget a saját tetteidért. 

2. Nem megfelelő a gondolkodásmódod

Úgy véled, azért kell dolgoznod, hogy legyen pénzed a megélhetésre (kaja, csekkek, stb.). Ebből a nézőpontból értelmesnek tűnhet az a meglátás, miszerint bármilyen munka jobb, mint a semmi. Ezzel a gondolkodással viszont saját magadnak ártasz a legtöbbet, de a környezetedet sem fogod kímélni. Akár tisztában vagy ezzel, akár nem! A munka -legyen az bármi- egy nemes szolgálat. Valósággá vált addig nem létező ideákat. Ez teremtés. Azonban ez lehet építő vagy romboló hatású attól függően, milyen energiával végzed.

3. Friss diplomásokból 12 egy tucat

Sajnálatos módon a mai iskolai oktatás (az egyetemi is) a múltra készíti fel a diákokat. Egy olyan világra ami már akkor sem létezett, amikor az oktatásod elkezdődött. Bizonyára ezt Te is érzékeled. Ezt azonban nem lehet egy legyintéssel elintézni. Mivel olyan munkaerő "termelődik", ami nem kell a cégeknek. Távol áll a minőségtől. A friss diplomások feje tele van használhatatlan információkkal, melyet oly büszkén szavalnak, akár a papagájok. A legnagyobb baj, hogy azt hiszik, tudnak valamit. 

4. Kiemelkedőnek hiszed magad

Elvégeztél egy egyetemi/főiskolai képzést, megvan a diploma és a nyelvvizsga is. Úgy véled, hogy készen állsz a továbblépésre. Sajnos jogosan hiheted ezt, mivel Neked ezt mondták. Becsaptak Téged. Nem szándékosan, hanem tudatlanságból. Fényévekre vagy attól, hogy az egyetem vagy főiskola után boldogulj a világban. Erre pedig előbb vagy utóbb Te magad is rá fogsz jönni. Lehet, hogy csak 10 évvel a diploma után. Minél később jössz rá, annál jobban fog fájni. 

 5. Nincsen önbizalmad...

...sem pedig megfelelő énképed. Az új generációk tagjai hihetetlen mértékű félelemmel és önbizalomhiánnyal élnek együtt minden nap. Ezt pedig nagyképűséggel, agresszióval vagy visszahúzódással próbálják palástolni. Mindez a nagyfokú tudatlanságból és tapasztalatlanságból fakad. Az iskola azt tanította, a hiba = kudarc. Nem szabad hibázni. És azt, hogy az iskolai oktatás elég... 

 

Senkinek nincs szüksége olyan emberre, aki (1) olyan munkát akar végezni, amit nem szeret (2) a megélhetésért robotol és várja a munkanap végét (3) van egy diplomája és azt hiszi övé a világ (4) nagyképűen úgy véli, már mindent tud (5) gyámoltalan, önállótlan ember, rosszabb esetben még nagyképű is.

 

Magadon nehéz lehet meglátni ezeket elsőre, a saját egód miatt. Azt ajánlom, figyeld meg ezeket a pontokat más embereknél. De semmiképpen sem ítélkezz! Kizárólag saját magad felett! Kezdj el felelősséget vállalni az életedért és a tetteidért. Hagyd abba a másokra mutogatást!

Jövő héten írok 5 javaslatot, melyet következetesen betartva elérhetsz arra a pontra, amikor nem az álláshirdetések vagy a munkaerő közvetítő fogja megmondani, hova mehetsz dolgozni, hanem Te fogod megmondani, hol fogsz dolgozni.

Igen, létezik egy ilyen szint is. :-)

A bejegyzés trackback címe:

https://rumanmiklos.blog.hu/api/trackback/id/tr326073173

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deepblue Noir (törölt) 2014.04.27. 17:44:59

@midnight coder:

bírom, hogy a hozzád hasonló agyatlan fidesztrollok gépiesen nyomatják a betanult szöveget, persze nulla gazdasági háttértudással, meg nulla tisztességgel

Deepblue Noir (törölt) 2014.04.27. 17:46:54

@HaCS:

a tehetség és a nem ért semmihez kifejezések itt inadekvátak.
rosszabb esetben a használójuk nem is tudja, mit beszél

renhoek 2014.04.27. 17:47:18

@sanyix:

"Mindenhol ezt az egetrengető hülyeséget szajkózzák... ha mást nem is, ezt beleverik az ember fejébe, akármekkora ökörség."

Érvek esetleg?

Lehet a szalag mellé nem kell ilyen látásmód, de ha valaki kreatív mérnök szeretne lenni, aki problémákat old meg, eszközöket fejleszt, teljesen új technológiát hoz létre a semmiből, annak elengedhetetlen minden területen műveltnek lenni. Legyen az matematika, fizika, biológia, informatika stb...

Nem tudnék olyan nehéz és haszontalannak tűnő tárgyat mondani, ami később ne ugrott volna csak úgy be, hogy hoppá ezt lehet így is. Komplex problémák, komplex látásmódot igényelnek, márpedig pl egy orvosi eszköz tervezésénél az összes diszciplínára szükség van. Különben meg totál nem érdekel ez a vélemény, mivel én egyetem előtt több évet dolgoztam, és egy sötét bunkónak nevezném magamat azon időszakban... saját tapasztalat, hogy egy komplex probléma megoldásakor sorra ugranak be ezek az emléknyomok, amiket soha életben nem gondoltam volna, hogy hasznos lesz.

Szóval ha valaki kreatív kutató-fejlesztő munkát fog végezni, annak baromira nem haszontalan ha megdolgoztatja az agyát az egyetemen... és bizony elég sok ilyen munkakör van, mert egy egyszerű dolgozónak is bármikor beugorhat egy zseniális megoldás...

Deepblue Noir (törölt) 2014.04.27. 17:48:02

@Papírzsepi:

ez is baromság.

sok tájékozatlan félidióta tuskó, letakarodhatnátok a netről, mérgezitek a levegőt.
pfuj.

A Tyne folyó déli partja 2014.04.27. 17:48:40

@Exploiter: pontosan, nekem sincs különösebb bajom a munkámmal, még szeretem is talán, de eleve az, hogy fel kell kelni, ott kell lenni, s nem jöhetek el, vagy nem megyek be, amikor nincs kedvem. szóval, nem vagyok szabad. nincs vele bajom, de nem hiányozna, ha nem lenne. élhetnék én is a hobbijaimnak, amikre most nem jut annyi idő, energia, a munkahely miatt. és igen, azért kell a munkahely, mert nem adnak ingyen kenyeret a boltban...

lavór 2014.04.27. 17:53:43

@HaCS:

Na mit kereshetett? :) Anno: "ki tolta be?" - kérdeztük. Ma sincs másként.
Elég sok volt a közelmúltban a diplomabotrány, igaz? nem is kis és névtelen személyek is érintettek voltak. Talán nem kis társadalmi szemlélet hiba is befolyásolta ezt a kérdést. Egy szakmunkás, technikumot végzett fiatal "értéktelen", na de ha van egy diplomája! Mindjárt másként hangzik. Hiába ruhatár-büfé szakon végzett, DIPLOMA! Így jártunk. Esélyünket talán a fejletlenebb országokból érkező kétkezi szakemberek javíthatják, bár jó szakember nem marad tartósan, mivel csak dobbantónak lehet nevezni Magyarországot, olyan alacsonyak a fizetésnek nem nevezhető havi szakmunkássegélyek.

lavór 2014.04.27. 17:56:54

@Deepblue Noir:

Hagyd! Kommunikációs panelekkel kommunikálnak egymással. Nem is értik, mit, csak írják.

HaCS 2014.04.27. 18:08:30

@renhoek:

"Szóval ha valaki kreatív kutató-fejlesztő munkát fog végezni, annak baromira nem haszontalan ha megdolgoztatja az agyát az egyetemen... és bizony elég sok ilyen munkakör van, mert egy egyszerű dolgozónak is bármikor beugorhat egy zseniális megoldás..."

Épp ez a baj, hogy ilyen munkakörből speciel marhára kevés van. Főleg kevés területen.
Hogy egy példát mondjak egy analitikai laborban dolgozó vegyészmérnök laboráns (igen, mérnökök is dolgoznak középfokú állásokban) kevés komplex problémával találkozik. Főleg az (elméleti) szaktudásához képest. Berakja a HPLC-be a mintát, a gép kiköpi az eredményt, ő aláírja, majd megír még 52 oldalnyi papírmunkát. Az öt év alatt megszerzett tudása 3 év alatt a huszadára csökken, mert SOHA nem használja az adott munkakörben.

Ui:
Bár tényleg húzóágazat lenne itthon a kutatás-fejlesztés.

Deepblue Noir (törölt) 2014.04.27. 18:09:12

@lavór:

csak az a baj, hogy mindent elárasztanak.
miért nem találsz diplomával munkahelyet?
na miért, bazdmeg? ez egy több bejegyzést igénylő téma.
(rendszer(kapitalizmus); annak jelenlegi állapota (válság +visszarendeződés, problémákkal); hazai helyzet (rendszerváltás előtt+után 14-ig), ez is politikai-vállalkozási stb. szempontból; egyetemi képzés; egyéni problémák (sokféle).
ehhez képest
1. benyom egy hülyeséget (nincs munkahiány---ez így nulla, hogyne lenne, csak nem ilyen primitíven megfogalmazva, eleve állásokról beszélünk nem munkáról, annak is rengeteg altípusa van
2. jön a felületes, ostoba sztereotípiákra építő sablonszövet, kb. amit egy átlag felkapaszkodott kis vállalkozócska nyom.
3. erre jönnek a félidióta jobbertrollok

nem is ez a blog a lényeg, hanem hogy kb. ebből áll a net, idióták terjesztenek félinformációkat folyamatosan, meg nyomják a propagandát.
alig van egy-két tűrhető blog, ahol nem nyomnak ilyen alacsony színvonalú bejegyzéseket, meg kivágják a hülyéket, pláne ha még aljasak is.

fagzal 2014.04.27. 18:36:28

Azért mondjuk árufeltöltőként rohadtuk ki lehet teljesedni, meg szenvedélyesen csinálni...

Meg az is kurvajó ám, hogy a munkahely elvárja a diplomát, de a diplomás tudása nem jó neki. Ezt akkor hogy oldjuk meg?

Ez a bejegyzés alapvetően elitista. Az emberek legalább fele statisztikailag hülye. Velük mi van? Az a munka, amit ők szívesen csinálnának, kb. az, hogy napi 2 óra macskasimogatás. Ilyen munka nincs. Maradt a robot. Azt meg nem fogja szeretni, és ne is várja el a munkáltató. "HR-es: Miért akar itt dolgozni? Őszinte munkavállaló: Akar a f*szom BÁRHOL dolgozni!"

Mimimi 2014.04.27. 19:04:38

Az érettségi önmagában a munkaerőpiac igényeihez nem alkalmazkodó, egy 100-150 éves oktatási rendszer továbbéléséből származó, javarészt szükségtelen lexikális ismereteket számonkérő, felesleges vizsga. A munkaerőpiac igényei: speciális szakmai ismeret (valamely közép vagy felsőfokon képzett szakma), nyelvismeret és szakmai gyakorlat során elsajátított gyakorlati ismeretek. Aki érettségit szerez, azt tulajdonképpen becsapta az oktatási rendszer, mert érettségit szerezni nem könnyű, elég sok energiát kell hozzá befektetni, a munkaerőpiacon önmagában gyakorlatilag értéktelen, kizárólag a felsőfokú oktatásba belépő vizsgaként használható. Ezért érettségi után kötelező tovább tanulni, ez viszont viszi a pénzt és az értékes éveket. A tanulóknak végül vagy sikerül tényleges szakmát szerezni (egyetemet, főiskolát, tanfolyamot stb.) végezni, vagy nem. Minden szakmai képzés lehet nehéz és egyik sincs teljesen ingyen (utazás, jegyzet, tankönyv, kieső bér, tandíj stb.)
Én kizárólag szakmai végzettség után adnék érettségit (az érettségin viszont sokkal kevesebb és sokkal gyakorlatiasabb ismereteket kérnék számon) ill. úgy képezném a diákokat, hogy 18 éves korára mindeninek van szakmája (szakmunkás végzettség vagy középfokon képzett OKJ), utána érettségizhet. Ennek hiányában minden frissen végzett 18 éves potenciális munkanélküli.

micsoda? 2014.04.27. 19:43:08

Szerintem a 4. pontban minden benne van.
Szerintem, vagy a munkát utálja valaki, vagy a helyet ahol dolgozik. Ha a feladatot utálja amit rászabtak az baj, mert ritka az olyan munkakör amit szeretünk. Nincs más, meg kell szeretni. Viszont ha hely rossz, akkor menni kell, mert ellene nem tudsz tenni, következményét egészséged, vagy a családod bánja.

J.László 2014.04.27. 19:59:08

"aki (1) olyan munkát akar végezni, amit nem szeret (2) a megélhetésért robotol és várja a munkanap végét (3) van egy diplomája és azt hiszi övé a világ (4) nagyképűen úgy véli, már mindent tud (5) gyámoltalan, önállótlan ember, rosszabb esetben még nagyképű is."

10-ből 9.

♔bаtyu♔ 2014.04.27. 20:01:01

Profi összefoglaló.

Azzal együtt, amikor még régebben, pár éve kerestem állást, három helyre hívtak be interjúra:

1. Az első helyen csak a fél szabadságot akarták fizetni

2. A második helyen megkérdezték, 30.000 Ft-al kevesebbért is vállalom

3. A harmadik helyen mikor már minden OK volt, megkérdezték, hogy hajlandó vagyok e hétvégén és este ingyen túlórázni.

Pedig maga az állás olyan természetű, hogy jó nagy károkat tudtam volna okozni a nélkül, hogy bármikor is észrevették volna, ráadásul nem ebben az állásban "szoktak" takarékoskodni, pláne nem ilyen szinten (Nem is lehet).

Arra gondoltam, ez inkább valamiféle megalázás? De mi értelme? Egyiket sem vállaltam amúgy el, biztos van ilyen helyen sok más probléma is.

♔bаtyu♔ 2014.04.27. 20:04:06

@fagzal: Nyilván mindent nem lehet ráhúzni, de itt a diplomásokról van szó.

Az evidens, hogy teherautót rakodni 8 órában csak a mazochista szeret, a többi legfeljebb elviseli. Az IQ pedig isteni adomány, sajna ez van.

♔bаtyu♔ 2014.04.27. 20:07:20

@Deepblue Noir: Vedd már be a nyugtatódat, mert kibaszott idegesítő vagy ezzel a nyafogással. Menj a faszba, ha ennyire idegesít itt minden, millió más blog van.

brlv24 2014.04.27. 20:17:55

@♔bаtyu♔:

"1. Az első helyen csak a fél szabadságot akarták fizetni
2. A második helyen megkérdezték, 30.000 Ft-al kevesebbért is vállalom
3. A harmadik helyen mikor már minden OK volt, megkérdezték, hogy hajlandó vagyok e hétvégén és este ingyen túlórázni. "

Ezeket vagy nagyon hasonlóakat "mi" is meg szoktuk kérdezni, DE ezeket nem azért, mert tényleg így gondoljuk, hanem a reakciókra vagyunk kíváncsiak.
Például, hogy a jelölt mennyire akar nálunk dolgozni, mi a motivációja (pénz vs. kihívás) stb..stb..
Ezek elég jó HR-es kérdések:) Simán lehet nemet mondani ezekre, az is jó válasz. A felháborodás viszont rossz reakció.

lavór 2014.04.27. 20:22:58

@brlv24:

Jó duma. Ha meg azt válaszolja a delikvens, hogy: "Persze, éjjel-nappal dolgozom ingyen" - szemrebbenés nélkül meg is teszi vele a munkaadó.
Egyébként meg "Hülye kérdésre csak hülye válasz adható". Ehhez még HR-esnek se kell lenni.

sanyix 2014.04.27. 20:23:34

@renhoek: Bele kéne gondolni, nem feltétlenül benyelni a propagandaszöveget amivel a rendszerből élők próbálják meg fenntartani a szükségességük látszatát... tudod a felsőoktatás jó biznisz, nézd csak meg a rektorok fizetését, meg hogy mennyi állami pénz tűnik el a rendszerben.

Persze nagy szükség van rá... a mérnök informatikusnak pl rohadtul fontos hogy bemagolja, hogy melyik évben jött ki a 8086-os processzor, vagy hogy mikor nézett meg Neumann János egy kész számítógépet és írta le hogy működik és így "találta föl a számítógépet"... Az is elengedhetetlenül fontos a mérnök infosnak hogy tudja hogy kapcsoljon a nagyfeszültségű hálózatra 5 db 10 MW-s generátort, vagy hogy megtanulja használni a komplex számokat, amit a számítástechnikában hol is lehet használni? Ja persze, sehol.

De ha már "mindent tanuljunk"-ról van szó, a mérnöki szakokat miért nem vonják rögtön össze az orvosi, építészeti, közgazdasági, stb szakokkal, hiszen egyszer talán szükség lesz az ott megszerzett tudásra :DD

Mellesleg van internet, olcsó könyv... Nem kell mindent betanulni, elég akkor ránézni ha szükség van rá.

Ez a baj a felsőoktatással. Sokmindenbe belenyúl, felületesen, és így történik meg az hogy a frissen végzett mérnök infos egy hello world-öt is alig tud összehozni, más meg azt érzi hogy pár évet és sok órát elcseszett értelmetlen tanulással. Ezért mennek a legtöbben a büfé és ruhatár szakokra, mert ott is meglesz a papír, és a használhatatlan tudás, de legalább laza az egész.

Ha belegondolok hogy főleg játékok körüli programozóként mennyi mindent használok a főiskolás matekból, mosolygok azon hogy SEMMIT. Sem 2D sem 3D grafikában, sem fizika szimulációban. De még ha használnék, akkor sem indokolt randomban megkövetelni mindenfélét, aminél nagyobb az esély arra hogy soha nem lesz rá szüksége az embernek, minthogy szükséges, ráadásul ezt mind a ténylegesen, és biztosan hasznos tárgyak rovására, és arra hogy jól elhúzzák az oktatás idejét hogy sokáig beszedhessék az állami támogatást...

brlv24 2014.04.27. 20:28:17

@lavór: "Talán nem kis társadalmi szemlélet hiba is befolyásolta ezt a kérdést. Egy szakmunkás, technikumot végzett fiatal "értéktelen", na de ha van egy diplomája! Mindjárt másként hangzik. Hiába ruhatár-büfé szakon végzett, DIPLOMA! Így jártunk. "

Szerintem ez már rég nem igaz. Egyre több munkáltató CSAK arra kíváncsi mit tud a jelölt, a diploma másodlagos.
Pl. nálunk diplomás munkakörben alig dolgozik diplomás. Pont a fenti okok miatt (a pályakezdők): nagyképűek, nem értenek hozzá, alul motiváltak, pénzéhesek.

brlv24 2014.04.27. 20:33:11

@sanyix: Jó, de te ezt nem érted. Mivel nem érdekelt a főiskola nem is alakult ki nálad a mérnöki látásmód!:) A 2,3 és 4-es pont épp rád vonatkozik..

brlv24 2014.04.27. 20:36:25

@lavór: " szemrebbenés nélkül meg is teszi vele a munkaadó"

Biztos van ilyen, de ez nem az interjútól függ. Ha szemét a munkavállaló teljesen mindegy mit válaszolsz:)
Ha korrekt, akkor meg úgyis kifizeti.

lavór 2014.04.27. 20:36:31

@brlv24:

Sajnos még nem nevezném általánosnak a kérdést. Sok álláshirdetés kifejezetten papírokat, iskolai végzettségeket kér egy munka betöltésére. Mint feljebb láthattad, nem ritka, hogy hülyének is néznék a munkavállalót; bepróbálkoznak, hogy kevesebbért, ingyen túlórával vállalja-e munkakört. Ha igen, már nem is érdekes az alkalmassága. A társadalmi tehetetlenségi erővel küzdünk nap mint nap az országban. Mire végre elkezdene egy ésszerűbb irányba működni valami, azonnal ellentétes hatást kezd gerjeszteni egy önjelölt zseni, így körbe-körbe járunk, múlnak az évek, de eredmények soha nem lesznek. Legalábbis a mi életünkben már biztos.

brlv24 2014.04.27. 20:43:21

@lavór: "Mint feljebb láthattad, nem ritka, hogy hülyének is néznék a munkavállalót; bepróbálkoznak"

Ezt mondom, nem biztos, hogy hülyének nézik. Csak a munkavállaló a "bepróbálkozást" támadásnak véli. Ez pont a poszt 5. pontja: önbizalomhiány->agresszív reakció.

lavór 2014.04.27. 20:50:53

@brlv24:

Már az is gond, hogy erről beszélünk.
Ezt neveznénk érveknek? " Nem biztos... ha korrekt..." Kissé vicces, nem?
Ha ezen a feltételezett érvrendszeren vizsgálom a munkavállaló szemszögéből a kérdést, talán, esetleg ilyenek járhatnak a fejében: "Már megint egy sumákoló cég, éhbérrel akarják kiszúrni a szemem. Megint éjt nappallá gürizhetek minimálbérért. Ki meg nem fizetik soha a túlórát, mint az előző 3 helyen..."

brlv24 2014.04.27. 21:00:25

@lavór: Szerintem nem érted mit akarok mondani. Lehet, hogy az interjú kérdéseket is így érted félre??

porthosz 2014.04.27. 21:01:26

@brlv24: Mire jó ilyet megkérdezni? Akar-e dolgozni hétvégén ingyen?

Mire számítasz mint válasz?
-Nem. -> ebből már nem jössz ki jól
-Természetesen igen. ->hazudik mint a vízfolyás, hacsak nem marketinges/sales szakembert kerestek ez nem jó ómen
b, variáció, igen ->szarik bele a munkájába.

Amúgy hogy konstruktivan is hozzászoljak, én azt látom problémának hogy a munkáltatóknak van egy 20 elemü listája arról hogy mit kellene tudni amiben többnyire benne van a két nyelv felsőfokú ismeretétől kezdve a kőmüves munkáig minden, munka maga amúgy árukiadás a Jóskának meg Sanyinak, napi 12 órában + hétvégén, külföldit csak kétévente 1x látni amikor a nagyfönököt körbevezetik, a fizetés pedig minimálbér + 5000 kafetéria és a hétvége nem számít túlórának...

lavór 2014.04.27. 21:02:50

@brlv24:
Szerintem értem, mit írsz. A gond az lehet, hogy egymás mellett elbeszélünk.

kis59 2014.04.27. 21:05:45

@sanyix: A játékok körüli programozás egy szűk szelet a tortából. A főiskolás matek ott kezdődik, hogy megírj egy programnyelv-független algoritmust, amely szétválogatja a tömb elemeit pl. páros-páratlanra. De ne az alkalmazás válogassa szét, hanem a programíró írja meg.

porthosz 2014.04.27. 21:11:42

@brlv24:

"Csak a munkavállaló a "bepróbálkozást" támadásnak véli. Ez pont a poszt 5. pontja: önbizalomhiány->agresszív reakció. "

Ti amúgy találtok embert? :DDD

Nézzük:
Komoly pozicióra kerestek komoly embert.
a, Ilyen bepróbálkozásra kb. feláll az asztaltól és elkönyveli hogy egy újabb fillérb@szó magyar cég.
b, Nem áll fel az asztaltól. Ajjaj... Pl. pénzügyi igazgatót kerestek és bepróbálkoztok ilyen amatőr dolgokkal és ő bevállalja hogy nyiltan hülyének nézitek. Hát én 3x is leellenőrizném utána a könyvelést, nem-e máshová is mozognak pénzek mint amit ti gondoltok...

Nem komoly pozicióra kerestek embert:
Itt kb. 100%-ig egyöntetü lesz amit gondolni fognak rólatok: ez is egy újabb fillérb@szó cég mint az előző 3 volt. És ha el is vállalja, nem lesz benne köszönet...

♔bаtyu♔ 2014.04.27. 21:12:20

@brlv24: Ja, csak tudod mi itt a gond? Hogy én azt hiszem, komolyan vesszük egymást.

Egyébként nem háborodtam fel, mondtam, hogy nem érdekel az állás és elmentem. Továbbra is így teszek egyébként, eleve nem mennék olyan céghez, akik meg akarnak arról győződni, hogy én aztán tűzön-vízen. Eleve olyan a melóm, hogy szeretem is csinálni, ez a jó HR-esnek 5 perc után úgy is lejön, hiszen megkérdezi mi a hobbim és kéri, mutassak neki valamit, amit nem pénzért csináltam.

Nekem meg végül tökmindegy kinek dolgozom, legyen közel, fizessék meg legalább az átlagot és ne legyen a főnökömnek semmilyen komplexusa. Ekkor Szabó Béla kisiparosnak ugyanolyan szívvel fogom megcsinálni, mint a BMW-nek.

♔bаtyu♔ 2014.04.27. 21:21:37

@brlv24: Ráadásul az első helyen már felvettek, amikor bepróbálkoztak azzal, hogy csak a fél szabit fizetik. Mintegy "mellékesen". Nem is a HR-es, hanem a tulaj, aki ott sertepertélt. Én pedig elköszöntem.

brlv24 2014.04.27. 21:22:38

@porthosz: "pénzügyi igazgatót"

Persze, és szerinted egy pénzügyi igazgatót interjúztatnánk? Ne nézz már hülyének.

"ez is egy újabb fillérb@szó cég"

Aki ezt gondolja, álljon is fel az asztaltól, én ezt gondolom. Ha egy ilyen konfliktus helyzetet így kezel le, mi lesz később?:)

brlv24 2014.04.27. 21:25:15

@♔bаtyu♔: "már felvettek, amikor bepróbálkoztak azzal, hogy csak a fél szabit fizetik.(..)Én pedig elköszöntem. "

ebben az esetben JÓL tetted!:) De én nem erről beszéltem. Az munka törvénykönyvét igenis tartsa be mindenki, tiszteljük egymást és ismerjük el más érdemeit, erényeit.

lavór 2014.04.27. 21:30:24

@brlv24:

Hoppá! A konfliktust ki is provokálta ki a modellezett helyzetben?
Nahát! Talán a munkaadó képviselője? Esetleg ha felvesznek, nap mint nap ilyen és ehhez hasonló tréfás pszichikai helyzetgyakorlatokat kell élveznem?
Tényleg ennyire együgyűnek néznek ki az emberek? Bár az elmúlt időszakban pár cég középvezetői minőségébe volt betekintésem. Konkrétan abszolút idióták, emberileg és szakmailag is. Remek paneleket használnak m a HR-esek, ha ilyen szintű embereket alkalmaznak. Működő üzletágak tönkrementek, sikersztorik. :D

brlv24 2014.04.27. 21:36:36

@lavór: Tényleg elbeszélünk egymás mellett. Szerintem ne firtassuk. A "modellezett helyzet" nem egyezik meg a "csapatmunkával". Ezért "modellezett".
Épp azért van, hogy kiderüljön valaki bele illik-e a (munka)közösségbe.:)

♔bаtyu♔ 2014.04.27. 21:44:25

@lavór: Szerintem sincs ennek értelme, de végül is ezek szerint ez bevett gyakorlat, tehát azt gondolják róla, hogy sikeres és nem cáfolta meg őket ebben semmi. A halottak pedig úgy sem beszélnek már.

♔bаtyu♔ 2014.04.27. 21:46:56

@brlv24: Az ember nem akar mindenáron beleilleni egy munkaközösségbe, ezért is hasznos szerintem az ilyen munkahelyet elutasítani.

Vannak helyek, ahol nem ilyen jellegű próbák vannak, ott nyilván a munkaközösség is olyan, hogy jobb oda beilleszkedni.

Easyke (törölt) 2014.04.27. 21:51:37

@brlv24: az az igazság, hogy egy olyan céget, amelyik így tesztel, jobb elkerülni munkavállalóként. Az a meglátásom, hogy roppant okosnak és kiforrottnak gondolod ezt a módszert, miközben nem az.
Az a helyzet, hogy attól, hogy egy munkavállaló a te szemedben jól reagál ebben a helyzetben (ami mondjuk mi is lenne? Hogy igent mond?), nem biztos, hogy egy hasonló, éles helyzetben a mindennapi munkában ugyanilyen jól reagál. Számtalan ember van, aki jól el tudja adni magát az interjún, aztán teljesítmény semmi. Próbáljunk ki egy szituációt: adott a jelölt, meg te a kérdéseddel az állásinterjún:
- Vállalná-e az állást 30.000 forinttal alacsonyabb bruttó bérért is?
- Persze!
Munkavállaló megfelelt, felveszi a cég. Adott egy vevő és a "jól reagáló" munkavállaló:
- Eladnák nekem ezt a gépet 30.000 forinttal kevesebbért is?
- Persze!

Jopp, jól bevásároltál...

sanyix 2014.04.27. 21:56:02

@kis59: hülyeség. Egyrészt a főiskolás matekban semmiféle algoritmikus dolog nem volt, csak kőkemény nyers, száraz matek, annak is főként a haszontalan része, nyelvfüggetlen algoritmusokról külön oktatás volt(hasznossága hasonló volt a matekéhoz...)
Igen a játék programozás csak egy szelet, szép nagy szelet, mert szinte minden benne van ;)

Minek írjak programnyelv független algoritmust? Bullshit. Tudom hogy milyen nyelvre kell, és az esélye ahhoz hogy másra kellene átírnom 0? (nem mintha nem tudnám átírni egyik nyelvről a másikra) Minek foglalkozzam olyannal aminek nincs értelme?

@brlv24: az biztos hogy nem alakult ki nálam a "mérnöki látásmód", hiszen nem látok olyan olyan dolgokat amik nincsenek :D Igen, "sajnos" nehezen befolyásolható vagyok, mondogathatja nekem bárki a bullshitet hogy "alapozás", "szemlélet", mint ahogy azt is hogy kártyából jósol, vagy szellemeket lát, de nekem bizonyíték kell.
A pontokkal benézhettél valamit, mert én azért foglalkozom a számtechel, mert szeretem, sőt programozni is szeretek (persze a jóból is megárt a sok), és jól is megy(nem csak a programozás része).

♔bаtyu♔ 2014.04.27. 22:05:09

@Easyke: Vagy: Megelégedne 30.000-el kevesebbel? - Nem
Kaphatnék 2% árengedményt, négyet vennék? -Nem.

Ekkor is bevásároltak.

brlv24 2014.04.27. 22:09:30

@Easyke: "Az a helyzet, hogy attól, hogy egy munkavállaló a te szemedben jól reagál ebben a helyzetben (ami mondjuk mi is lenne? Hogy igent mond?)"

1) Pont, hogy azt várnám, hogy nemet mondjon, és indokolja meg. Ne agresszíven stb.. Te is félre értesz. A cél nem az, hogy kevesebbért dolgoztassunk valakit. Egyébként ilyet nem kérdeznénk, általában túlóra kérdések vannak. Hogy projekt lezárásnál lehetne-e és mit szól hozzá?
2) A kérdés teszt és független a fizetéstől. Természetesen a túlórát fizetjük. Ez le is írtam feljebb. Van korrekt munkaadó és (szerencsére egyre kevesebb) inkorrekt.
3) Azért kell "kemény" interjú, hogy a teljesítmény és szaktudás látszódjon, és ne legyen előnye azoknak, akik csak "jól adják el magukat".
4) Mindez csak junior, esetleg pre-senior pozíciókban igaz.

sanyix 2014.04.27. 22:10:36

Egyébként azért nem talál egymásra a munkavállaló és a munkáltató, mert:
-munkáltatónak minimálbérért dolgozó, 3 diplomás 4 nyelven beszélő, egyedülálló huszonéves, munkamániás férfi kell
-a diplomás munkavállaló pedig kevés kivétellel azt hiszi hogy ő szarta a spanyolviaszt, bár nem tud semmit, de vezető beosztásban dolgozna, kezdésnek 500k-s nettóval
És ez a kettő nem kompatibilis :D

porthosz 2014.04.27. 22:16:28

ha@brlv24: "Azért kell "kemény" interjú, hogy a teljesítmény és szaktudás látszódjon, és ne legyen előnye azoknak, akik csak "jól adják el magukat"."

Ne haragudj, de te a szaktudást úgy vizsgáztatod hogy megkérded vállal-e túlórát ingyen hétvégén? :DDD

Nálunk ilyen esetben szakmai interjú van esetleg teszt. Kiváncsi lennék miféle munka az ahol az ingyen munka + fizetéscsökkentés kérdésekből derül az illető szaktudása :)

brlv24 2014.04.27. 22:22:34

@porthosz: "Ne haragudj, de te a szaktudást úgy vizsgáztatod hogy megkérded vállal-e túlórát ingyen hétvégén?"

Mégis ki mondott ilyet? Én biztos nem.
Olyat sem mondtam, hogy a szaktudást így vizsgálnánk.
Olyat sem írtam, hogy lenne fizetős csökkentős kérdés.
A fenti mondat másra válasz, méghozzá arra, hogy a szaktudás fontos, és az aki "csak jól adja el magát" ne legyen előnyben.

Ne haragudj, de ilyen szövegértéssel nehéz dolgod lehet egy "szakmai teszten".:) Természetesen nálunk is azzal kezdődik az interjú.

cenzuratroll bosszanto 2014.04.27. 22:31:16

@Deepblue Noir:

Ne idegeskedj buta orbánista seggfej. Lassan te is sorra kerülsz, és kapsz egy szép új seprűt, amivel majd dolgozhatsz a fidesznyik párttitkár elvtársad háza előtt. Kvalitásod alapján akár főseggnyaló is lehet belőled.

porthosz 2014.04.27. 22:33:27

@brlv24:
"3) Azért kell "kemény" interjú, hogy a teljesítmény és szaktudás látszódjon, és ne legyen előnye azoknak, akik csak "jól adják el magukat"."

Ez nehéz félreérteni. Előtte meg (innen indult az egész):

""1. Az első helyen csak a fél szabadságot akarták fizetni
2. A második helyen megkérdezték, 30.000 Ft-al kevesebbért is vállalom
3. A harmadik helyen mikor már minden OK volt, megkérdezték, hogy hajlandó vagyok e hétvégén és este ingyen túlórázni. "

Ezeket vagy nagyon hasonlóakat "mi" is meg szoktuk kérdezni, DE ezeket nem azért, mert tényleg így gondoljuk, hanem a reakciókra vagyunk kíváncsiak.
Például, hogy a jelölt mennyire akar nálunk dolgozni, mi a motivációja (pénz vs. kihívás) stb..stb..
Ezek elég jó HR-es kérdések:) Simán lehet nemet mondani ezekre, az is jó válasz. A felháborodás viszont rossz reakció. "

Etc, nálatok a kemény interjú = megkérdezitek hogy dolgozna-e ingyen hétvégén hogy igy látszódjon a szaktudás...

Lehet hogy nem ezt akartad irni, de ez volt a lényege. Ha hr poszton vagy, akkor javaslom te tanulgasd a szövegértést, mert mint látod rajtam kivül még egy rakás másik ember is igy értette ezért vitatkozik veled. Ebből következőleg te fogalmazol rendkívül félreérthetően és nem mi értünk félre. HR-es poszton ez nem szerencsés...

brlv24 2014.04.27. 22:39:48

@porthosz: "Etc, nálatok a kemény interjú = megkérdezitek hogy dolgozna-e ingyen hétvégén hogy igy látszódjon a szaktudás..."

Ha félre akarsz érteni tedd nyugodtan. Ha jobban érzed magad, magyarázd be nyugodtan magadnak. :)

Olvasd el nyugodtan azt, amit leírtam. Abban semmi olyan nincs, mint amit ideírtál egyenlőségjellel. Az a motivációról szól.

Aztán írtam még egy csomó más dolgot szaktudásról, munkáltatói korrektségről stb.. Sőt azóta a konkrét kérdést is leírtam.

Joseppe 2014.04.27. 23:09:04

@kvadrillio: Ez bizony kőkemény önálltatás...

PomberMaci 2014.04.27. 23:32:15

@brlv24: Egészen pontosan ezt írtad:

"1. Az első helyen csak a fél szabadságot akarták fizetni
2. A második helyen megkérdezték, 30.000 Ft-al kevesebbért is vállalom
3. A harmadik helyen mikor már minden OK volt, megkérdezték, hogy hajlandó vagyok e hétvégén és este ingyen túlórázni. "

Ezeket vagy nagyon hasonlóakat "mi" is meg szoktuk kérdezni, DE ezeket nem azért, mert tényleg így gondoljuk, hanem a reakciókra vagyunk kíváncsiak.
Például, hogy a jelölt mennyire akar nálunk dolgozni, mi a motivációja (pénz vs. kihívás) stb..stb..
Ezek elég jó HR-es kérdések:) Simán lehet nemet mondani ezekre, az is jó válasz. A felháborodás viszont rossz reakció.

__________________________________________________________

Figyeld csak:
Ezeket vagy nagyon hasonlóakat "mi" is meg szoktuk kérdezni,

Tehát EZEKET vagy hasonlókat.

brlv24 2014.04.27. 23:42:28

@PomberMaci: Ok, rendben. Igazad van ezt írtam. Így jó? És folytattam a mondatot: "DE ezeket nem azért, mert tényleg így gondoljuk (..)".

Aztán pontosítottam, de erről már nem akarsz tudomást venni.

"Egyébként ilyet nem kérdeznénk, általában túlóra kérdések vannak. Hogy projekt lezárásnál lehetne-e és mit szól hozzá?
2) A kérdés teszt és független a fizetéstől. Természetesen a túlórát fizetjük. Ez le is írtam feljebb. Van korrekt munkaadó és (szerencsére egyre kevesebb) inkorrekt."

stb..stb..

Mondom. Nyugodtan félre értheted, vagy kötekedhetsz. Ettől még nem lesz igazabb. De ezt kettővel feljebb már leírtam.

high up! 2014.04.27. 23:57:51

@brlv24:

Hát barátom, kurvára nem az a dolga egy HR-snek, hogy a saját idiotizmusát máson élje ki!

Majd ezt akkor fogod megérteni, ha majd egyszer téged is elüt a balszerencse, aztán ott fogsz ülni az állásinterjún, a HR-s meg (szigorúan szakmai alapon (DDD)) azt fogja kérdezni, hogy lesz.pnád-e őtg az állásért. Mert akkor 20%-kal többet is adna.

Na mi a helyes reakció erre okostóni??? Szigorúan tudományos alapon?

brlv24 2014.04.28. 00:08:03

@high up!: Tudományos alapon mi a baj azzal a kérdéssel, hogy "Ha projektzárás van, hajlandó-e túlórázni, esetleg hétvégén bejönni?" Ez egy kérdés, nem pedig napi, heti rutin. Ez egy rugalmassági/motivációs kérdés.

Az, hogy lesz.pna-e valaki, szimplán tahóság. És, ha te ezt szűrted le az eddigiekből, az meg szomorú:)

HaCS 2014.04.28. 03:29:02

@brlv24:

Én egyáltalán nem kötekedni akarok, csak megjegyezném, hogy egy állásinterjú nem csak arról szól, hogy szimpatikus, korrekt, problémamegoldó, csapatjátékos, stb.-e a munkavállaló. A munkahely is vizsgázik ám. Ráadásul főként a nagyobb szaktudású tehetségesebb embereknél, akik tudnak a munkahelyek között válogatni. Ha komolyan veszi valaki a HR szakmát ezt sem hagyja figyelmen kívül. Feltűnően komolytalan kérdéseket ez okból érdemes kerülni.

Pontosan ez különbözteti meg a "Ha projektzárás van, hajlandó-e túlórázni, esetleg hétvégén bejönni?" kérdést az eredeti háromtól.

midnight coder 2014.04.28. 06:34:48

@cenzuratroll bosszanto: Nos, lehet hogy a te személyes sorsod így alakult, de az átlagpolgárnak a szopóroller úgy 2006 körül kezdett beindulni. Persze már 2005 előtt is voltak figyelmeztető jelek hogy itt nagy szar van kialakulóban. Fletónak már amikor hatalomra került, azonnal be kellett volna húznia a fékeket. Csak akkor nem nyeri meg 2006-ot. Ő inkább azt választotta, hogy megnyeri, lesz ami lesz. Megnyerte, lett ami lett. 1% körüli GDP növekedés, az államadósság folyamatos növekedése, végül Fletó pánikszerű távozása a csőd elől, majd két hétig lázas keresgélés az MSZP-ben valaki után aki elviszi az országot a választásokig, majd Bajnai aki végre behúzta a fékeket, ezen túl nem is csinált semmit - de ez elég volt a választásokig.

midnight coder 2014.04.28. 06:35:45

@Deepblue Noir: Remélem, ezért a magasröptű hsz-ért legalább két bögre jár az MSZP-ben.

csepke 2014.04.28. 06:41:51

Végig olvastam a fentieket. Az a bizonyos három kérdés szerintem kifejezetten görény, csak azt teszteli, mennyire hajlandó lemenni kutyába a munkakereső, mennyire van megszorulva, és mennyire hajlandó önkizsákmányolni. Ingyen túlóra? Ehhh. Ez a kiszolgáltatottsággal visszaélés. Szerintem a rugalmasságot jobban mutatja, ha úgy kérdezik, hogy ha projekt zárás van hajlandó-e túlórázni hétvégén is, persze fizetjük. És akár több hétvégén is egymás után? És szerintem normális, ha pénzért sem minden határon túlmenően. Csak nálunk valahogy az ember nem érték, kifacsarják ahogy tudják, úgyis lesz helyette másik szinte ingyen.

midnight coder 2014.04.28. 06:54:24

@HaCS: Nos, tény hogy nem könnyű jót lépni, és egyre nehezebb lesz, ahogy egyre több állást szerveznek ki Kínába, Indiába a derék európai döntéshozók.
És ezt mindenkinek a saját képességei, vágyai, lehetőségei alapján kell tudnia eldönteni. Én leginkább annak a tudatosítását hiányolom a fiataloknál - és a szüleiknél - hogy az az időszak amíg a gyerek iskolába jár, ajándék. Ajándék idő arra, hogy eldöntse hogy mit akar, és felkészüljön rá. Később meló mellett tanulni sokkal nehezebb. És hogy valójában a tudás a lényeg, nem a papír. Ami nem jelenti azt, hogy a papír nem kell, de ha nem a közszférában vagy akkor a papír önmagában csak belépő, ha nem érted a dolgod akkor repülsz.
Első körben ezeket a dolgokat kellene tudatosítani a népben. Illetve azt, hogy ebben az országban nincs tőke, nincsenek természeti kincsek, itt egy dologra lehet támaszkodni - a munkaerőre. Ez pedig csak akkor eladható, ha képzett. Képzetlen munkaerővel teli van a világ, pont az a fő problémánk, hogy azt amit a 8 elemis magyar munkavállaló megcsinál minimálbérért, azt Indiában vagy Bangladesben megcsinálják egy tányér rizsért napi 12 órában, és a nap végén a bennszülött megköszöni a főnöknek hogy ma sem lőtte le.
Ehhez persze egyrészt az is kellene, hogy Orbánék a stadionok helyett az oktatásba tegyenek pénzt, de az is hogy ez a pénz ne mekiárusok képzésére menjen, mert akkor többet árt mint használ.

Vaszilics Fedor Emánuel 2014.04.28. 07:08:37

Kíváncsian várom a folytatást, mert ez így egyelőre úgy hangzik, mintha a posztíró nem is ebben a világban élne. Mintha a munka nem lenne minden esetben valamiféle kényszertevékenység, különben nem is munkának hívnák.
Azt csinálni amihez leginkább kedved van.... Majd írja meg valaki, ha valahol minőségellenőrt keresnek egy luxusbordélyházban. De addig marad a mostani.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.04.28. 07:28:14

@Vaszilics Fedor Emánuel: Nem kicsit él máshol... Jöjjön már el Baranyába vagy Borsodba... Itt is lenne munka? :D

lavór 2014.04.28. 07:46:23

@brlv24:

Zárógondolatként:
a feltette kérdésre adott direkt válasz vajon hogy erősíti vagy gyengíti az interjúalany csapatban való együttműködési hajlandóságát...?

Mint látod, elég sokan "félreértik" így a kérdést.
Ha egy kérdés nem egyértelmű, félreértésekre ad lehetőséget,
nem éri el a célját. Hacsak, nem az a kérdés valójában, hogy 3 üveggyöngyért dolgozna e valaki a cégeteknek éjjel-nappal. Tehát: ha tényleg normális cég vagytok, szerettek fizetést adni, kifizetni a túlórákat, semmi szükség erre a kérdésre.

A kérdés átfogalmazása már javított a helyzeten. "Ha projektzárás van, hajlandó-e túlórázni, esetleg hétvégén bejönni?"

Bár korrekt akkor lenne a kérdés, ha imigyen szólna:

"Abban az esetben, ha projektzárás van, hajlandó-e túlórázni, esetleg hétvégén bejönni megfelelő bérezés ellenében?"

Így már elég informatív a munkavállaló részére is, talán eléri a kívánt célját.

Cervisia 2014.04.28. 08:03:03

@renhoek: Ez egy szar kamu szöveg, amivel magyarázzák, hogy miért kell haszontalan vagy lejárt anyagot bemagolnod nyugdijérett vén profoktól, akik felett rég eljárt az idő. 10-15 éves CAD szoftvert tanitanak az egyik nevesebb pesti egyetemen, vicc. Itthon bemagolod a diffegyenletekre vonatkozó tételek bizonyitásait, ami jó, ha valaki megérti akkor igazán érteni fogja a területet, csak erre 5%-nak van szüksége, a maradék meg beseggeli, és fél év múlva semmire sem emlékszik belőle. Közben gyakorlat nulla, lemásolják füzetbe ahogy a gyakvezér megoldja, aztán zh-n megoldják a beseggelt tipuspéldákat. Egy valódi problémánára meg csak pislog, hogy mit is kéne csinálni. USA-ban ezzel szemben megtanitjak hogy allitson fel egy diffegyenletet, aztán MatLabban megoldja. Az iparban úgyis azt használják, akiknek meg kell majd az elmélet, mert kutatók lesznek, megtanulják magasabb szinten. És mielőtt ezt lefikáznád, ők jártak a Holdon, nem mi.

Cervisia 2014.04.28. 08:07:26

@HaCS: Fejpénz. Aztán majd az egyetemen rostálnak, sokszor olyan tárggyal, aminek inkább a segg méretéhez van köze, nem ahhoz, hogy a delikvens mennyire lenne jó szakember.

Cervisia 2014.04.28. 08:20:50

@renhoek: Azért ennek az elméletnek szerintem némileg ellentmond, hogy Bill Gates, Steve Jobs, Mark Zuckerberg és Larry Ellison sem a mekiben árul hamburgert. Pedig ők még ha befejezeik az egyetemet sem kapják meg a Dicsőséges Magyar Felsőoktatás által beléjük vert "tudást". Bár ha innét nézzük, lehet a konkurencia gyenge minősége miatt jött össze nekik :)

Cervisia 2014.04.28. 08:23:40

@porthosz: Én azt válaszolnám, hogy ha szorit a határidő bevállalom fizetés nélkül is, de utána két hétig nem látnak, és nem a szabimat fogom kivenni :)

Cervisia 2014.04.28. 08:26:24

@kis59: Oszt' ezzel mire mész? Ha majd te fogod fejleszteni a C nyelvet, akkor hasznos lesz, a maradék 99,99%-nak inkább azt kéne megtanitani, hogy hozz létre e listát, és hivd meg rá a sort függvényt.

Nzoltan 2014.04.28. 08:40:12

"Miért nem találsz még diplomával sem munkahelyet? "

Mert hülye vagy hozzá.

a keresztényeket bántani tilos 2014.04.28. 08:44:47

@kvadrillio: Államigazgatási tapasztalat? Hm? Ott lehet, hogy így van. ;)

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2014.04.28. 09:00:22

@brlv24: itt azert kisertest ereznek, hogy visszakerdezzek pl:
- a szabit en utolag szoktam bejelenteni, gond-e? altalaban olyan helyen pihenek ahol nincs terero, es nem tudom elore, hol leszek.
- ebed utan 1-2 orat netezessel toltok, mert teli hassal ugyse tudok jo teljesitmenyt nyujtani. ez termeszetesen munkaido, hiszen a munkahelyemen vagyok. problema?
- szeretek akkor felkelni, amikor kipihentem magam, ez az elozo napi tevemusortol fugg, de del korul valszeg mar beerek, jo lesz-e igy?

Neonknight 2014.04.28. 09:02:37

@Tele Peti: Na a legtöbb esetben pont az a nagy hazugság, hogy a vállalkozás ennyit tud kitermelni.
Vagy ha tényleg csak ennyire képes, akkor inkább menjen el ő is alkalmazottnak máshoz, nem kötelező vállalkozni. Az a baj, hogy sokan nem a kuncsafton akarnak profitálni, hanem azon aki a munkát elvégzi.

Tele Peti 2014.04.28. 09:09:43

@Neonknight:

Ez egy igen népszerű nézőpont manapság. Csakhogy a gazdaság nem így működik. Hanem úgy, hogy mindenki profitmaximalizál. (én is te is, mindenki)

Ha a piac megelégszik a közepes termékkel, akkor közéépszerű emberek is tudnak vállalkozni, ha középszerű emberek is vállalkoznak, azok középszerű profittal is megelégszenek, ha megelégszenek akkor középszerű tevékenységgel már keres legalább annyit mintha alkalmazott lenne, ha középszerű a vállakozása, akkor középszerű emberek kellnek, ha középszerű emberek kellenek, azokon lehet spórolni, ha az alaklmazott középszerűen van fizetve akkor, mint vásárló kénytelen megelégedni középszerű termékkel. És a kör indul újra.

különvélemény 2014.04.28. 10:03:04

@Tele Peti:
Mi köze a profitmaximalizálásnak a középszerűséghez?
Profitot számtalan módon lehet maximalizálni, a termék minősége ezek közül egyik sem.
Minden termékkategóriának megvan a saját vásárlói rétege.

Ronald 2014.04.28. 10:57:48

Na, belőletek sem lesz már "A hónap dolgozója"
.

greatwideopen · http://baconakbisztro.blog.hu 2014.04.28. 11:27:15

@cenzuratroll bosszanto: "Ne idegeskedj buta orbánista seggfej. Lassan te is sorra kerülsz, és kapsz egy szép új seprűt, amivel majd dolgozhatsz a fidesznyik párttitkár elvtársad háza előtt. Kvalitásod alapján akár főseggnyaló is lehet belőled."

Mégis mit vársz? Idejöttök politizálni, emúttnégyévezni egy alapvetően nem politikai blogra... Gondolom egy gasztro blogon is egyből az Orbán jut eszetbe Móriczka!

Tele Peti 2014.04.28. 11:40:42

@különvélemény:

A vállalkozó profitmaximalizál, tehát felesleges azon vinnyogni, hogy miért spórol a dolgozó bérén. Azért mert teheti. Miért teheti? Mert a középszerűvel is megelégszik a piac, tehát nem kell neki igazán jó és gyakorlott szakember.

(ugyanis a jó szakember ismérve az, hogyha szarakodnak vele beint, mert máshol is kap munkát. Gazdasági nyelven szólva: piacképes. Az egymásik történet, hogy a hazai piacon ugye nincs kereslet ezekre, de itt már egy másik témát érintünk a kivándorlást... )

randomuser1 2014.04.28. 11:56:05

és a feketeöves troll életműdíj idei nyertese-
rúmanmiki, az azértnemkapszmelótmertszarvagybazmeg cikk szerzője!

greatwideopen · http://baconakbisztro.blog.hu 2014.04.28. 11:58:41

@midnight coder: "Képzetlen munkaerővel teli van a világ"

Az lehet, de én nagyon nehezen találok napszámost a zalai birtokomra, a munkaerő jobban szeret a komcsmába űnyi, mint dógozni.
Szakmunkásból is hiány van, mert ma minden idióta diplomát akar, akkor is, ha tehetséget nem adott hozzá a Mindenható. Lehet, hogy jó csőszerelő lenne, de inkább elvégez egy semmirevaló valami gagyi szakot egy főiskolán.
Na meg azokat sem komálom akik 3-4 diplomát szereznek, 30 éves korukig egy percet sem dolgoztak, s még mindig az iskolapadban ülnek.

5perc 2014.04.28. 12:49:53

"Nagyon sok vállalkozóval beszéltem az utóbbi időben és szinte kivétel nélkül arra panaszkodnak, hogy nem találnak munkaerőt...Sajnálatos módon a mai iskolai oktatás (az egyetemi is) a múltra készíti fel a diákokat."

Akkor talánbizony ezeknek a kedves vállalkozóknak be kellene szállni az oktatásba. Pénzzel, gyakornokképzéssel, az egyetemekre gyakorolt nyomással. Nem csak várni, hogy a szájukba szálljon a közpénzen kinevelt ingyen munkaerő.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.04.28. 12:51:33

Szakterülettől függő, hogy milyen diplomásra hol van szükség. Talán nem véletlen, hogy egyes egyetemek bizonyos karairól olyan diplomások kerülnek ki, akik örülnek már egy érettségit igénylő állásnak is, míg más egyetemek bizonyos karain végzettek válogathatnak az állások közül és a megálmodott fizetést megkapják.

A munkáltatói oldalról én is látom, hogy nagyon nehéz például adott technológiákhoz értő és anglolul-németül beszélő mérnököt és informatikust találni, alig tudunk 5-6 önéletrajzot begyűjteni. Vagy éppen lehet jelöltet találni, de a konkurencia is nettó 200-at ígér a huszonéves frissdiplomásoknak, ha az egyetem mellett volt 1-2 év szakmai gyakorlatuk. Viszont egy marketinges állásra gyakran 400 felett van a jelentkezők száma mág 1-2 hetes meghirdetés alatt. Több száz diplomás lány jelentkezik titkárnőnek vagy recepciósnak is.

brlv24 2014.04.28. 12:59:24

@5perc: Igen, ez nagyon így van. De KKV nagyon nehezen tud beszállni, mert rövidtávon nem lesz belőle munkaerő, és nem egy olcsó mulatság. Multi meg beszáll itt-ott, de csak félgőzzel, a tudás se szakmai, csak olyan marketing-szagú "kiafaszagyerek" fajta.

Vannak jó próbálkozások egyébként erre Győrött és Kecsón. Ott működik.

Mi például KKV-ként tartunk kurzust egy főiskolán (ingyen) és a résztvevő (~12) hallgatók közül gyakorlatilag egynek tudtunk felajánlani gyakornoki állást. A többi hallgatóban a posztban lévő 1-5 pont véletlen permutációja volt megfigyelhető:)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.04.28. 13:00:26

@greatwideopen: Azt én se értem, hogy mit akarnak elérni a mamahotelen kívül azok az ifjú titánok, akik 35 évesen 3-4 diplomával, egy középfokúval és 0 munkatapasztalattal a kezükben terveznek a "képzettségüknek megfelelő" álláshoz jutni. Ennek egyik csodás példája egy távoli ismerős gyereke, aki már 30 volt (2 diploma, 0 munka), amikor rábeszélte a szüleit, hogy írassák be egy neves amerikai egyetemre, a szülei pedig végül több milliós hitelt vettek fel a vidéki házukra...

@midnight coder: Szerencsére az indiai kiszervezés kezd leállni, egyre több nyugati cég jött vissza a balul sikerült kaland után. Sajnos Orbánék azt hiszik, hogy a kétkezi gyártásé a jövő és majd itt a cigányok minimálbérért megcsinálják azt, amit a kínaiak 2 tál rizsért. Ez legfeljebb akkor működhet, ha Kínában a következő években is folyamatosan évi 20%-os fizetésemelések lesznek...

csubus 2014.04.28. 13:37:16

"NINCS MUNKAHIÁNY MAGYARORSZÁGON"

Aha. Oszt Budáról mikor mozdultál ki utoljára?

brlv24 2014.04.28. 14:08:28

@csubus: Mind a kettőtöknek igaza van, mert tényleg nincs munka hiány, munkaerő is van bőségesen, az a baj, hogy a kettő képesítésben és térben nem találkozik.

Bicikliző medve 2014.04.28. 15:37:27

@sanyix: az látszik, hogy fogalmad sincs, miről beszélsz. Szakközépben ötödéven magyaráztam nagy mellénnyel a tanáromnak, hogy nekem bizony semmi szükségem nincs arra, hogy elektronikából jó legyek, most meg a munkahelyemen ezt használom. Ami tudást eddig nem használtál, azt honnan tudhatnád, hogy később még nem lehet hasznos? Esetleg csak a módszer, amit egy másik témakörben láttál?

Bambano 2014.04.28. 15:41:08

remélem, nem ez a szint a világban, mint ami ebből a blogból látszik. ez kb. egy ócska amerikai önsegítő könyv fordítása lehet.

a munka nemes szolgálat mondatnál már hangosan röhögtem. biztos nemes szolgálatnak érezte a munkáját az az erste-s ügynök is, akinek ma elmagyaráztam, hogy a hidehívásos callcenteri munka az törvénysértő, úgyhogy ne erőltesse, mert egy év börtön jár érte.

a munkák zöme kulimunka. ilyenből én is látok a saját szakmámban. az a fajta meló, amire te azt mondod, hogy nemes szolgálat, az nincs. mert azt megtartja a multi a saját otthoni embereinek.

Bicikliző medve 2014.04.28. 15:49:03

@sanyix: "Igen, "sajnos" nehezen befolyásolható vagyok" és megkeseredett is, ahogy a hozzászólásaidból látszik.

Bambano 2014.04.28. 15:53:51

@Cervisia: "És mielőtt ezt lefikáznád, ők jártak a Holdon, nem mi. ": a tényhez, hogy a Holdon levő cuccokon amcsi zászló van, kevés köze van annak, hogy az amcsi oktatás jó-e vagy sem (nem jó). Érdekes módon az illetékes hatóságnál az alapító képén egy magyar ember látható, a mérnökök zöme meg második világháborús német volt.

brlv24 2014.04.28. 16:33:57

@Bambano: "hidehívásos callcenteri munka az törvénysértő, úgyhogy ne erőltesse, mert egy év börtön jár érte"

Behivatkoznád légyszi a törvényt, vagy rendeletet, mert én még nem találkoztam ilyennel. Érdekelne. :)

Lipcsei Gábor 2014.04.28. 17:06:24

@Tele Peti: Persze, a profitmaximalizálásban igazad van. De nagyon is valós dolog, hogy a vállalkozó alaptalanul sír-rí, hogy nincs pénz, nem tudlak titeket megfizetni stb.

Csak pár példa a közvetlen környezetemből:
1.) Könyvelőiroda, ahol egy könyvelő kb 10-15 cég könyvelésével kitermeli a saját fizetését (adókkal együtt). Van 4 könyvelő, mindegyik kb 50 céggel. A főnöknek számos háza/ingatlana van, a családban több kocsi, erre jut pénz, de arra már nem, hogy betartsa a törvényeket és bejelentse 8 órában az alkalmazottait. Egy másik hasonló cég épp most akarta ráerőltetni a dolgozókra, hogy 2 órában bejelentve dolgozzák le a napi 8-at.
2.) Hasonló jó anyagi körülmények közt élő vállalkozó, térkövek árusításából él, a minimálra bejelentett dolgozóit nem hajlandó addig kifizetni amíg az ügyfele nem fizet. Arra hivatkozik, hogy sajnos nincs pénz, nem tudja kifizetni a dolgozóit, de minden hétvégén látják az ismerősök tetemes összegeket elmulatni.
Borsodban az ÖSSZES villanyszerelő ismerősöm évekig ilyen mentalitású főnököknek dolgozott, mert nem volt más.
3.) Állami támogatás hatására letelepült távközléses cég call-centere, 4-órában bejelentett 8-órás dolgozókkal (na ez a legnagyobb pofátlanság, ha már az állami támogatást felvette.)

Na az ilyenek miatt nem vesszük sokan komolyan a csóróság miatt síró vállalkozókat.

De hogy ne legyek pártatlan, mondok ellenpéldát is, de szerintem pont az ilyenek vannak kevesebben: volt főnököm (építészmérnök), a keresetéből vett egy szép lakást, taníttatta a gyerekeit, és kb ennyit költött önmagára. Nem fizetett sokat, de azt bejelentve és pontosan, a túlórát nem megkövetelte, hanem megköszönte, az esetleges profitot meg a vállalkozásba forgatta be, nem pedig egyéni luxuscikkekbe. Ezer éves kocsival járt, a szervízben kéthavonta mondták el neki, hogy legközelebb inkább a MÉH-telepre vigye :) Egy ilyen főnöknek elhiszem, ha azt mondja nincs pénz, de ritkán találkozom ilyennel.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.04.28. 17:59:46

@Bambano: Ezt én is szoktam mondani... Dolgozol egy multinál, és örülj, hogy tömheted Joe bácsi zsebét.

Tele Peti 2014.04.28. 18:56:53

@Lipcsei Gábor:

Igazad van. Erre írtam egy korábbi hozzászólásomban, hogy a középszerűség mocsarában tengődik az ország. Nincs valós verseny, nincs valós piac. (és ez visszahat a munkavállalók piacára is. Mert ugye amíg kényszerből van olyan ember aki elvállalja, hogy nem bejelentve dolgozik addig ez nem változik... )

Cervisia 2014.04.28. 19:10:56

@Bambano: Azért ez igy nem teljesen igaz. Kezdésnek azok a német tudósok bevallottan Goddard munkája alapján tudtak a háború vége előtt bevethető V2-t gyártani. Ettől még persze tény, hogy az élvonal egy része német, más része kanadai, és némileg magyar volt, de ezen kivül a pár tucat emberen kivül ezrével dolgoztak amerikai egyetemet végzett mérnökök, akik nélkül szintén nincs holdraszállás.

Amúgy meg pont ezt irtam, hogy a magyar oktatás a tanulók 99%-án is azt akarja átverni, ami a felső egy százaléknak kell csak. És az a 99% nagyrészt ott marad pislogva, hogy ezt hogy is kéne átültetni a gyakorlatba, mert arról nem volt szó. Az sem véletlen, hogy Amerikának voltak meg az anyagi eszközei. És például a hajunkra kenhetjük, hogy a Prezis srácokat "kineveltük", ha kénytelenek voltak a céget átpakolni Californiába.

Lipcsei Gábor 2014.04.28. 20:33:39

@Cervisia: Nagyon igazad van az oktatással kapcsolatban.
Pár éve elektronikai témakörben volt szükségem némi szakirodalomra (hobbimmal kapcsolatban).
Az angol nyelvű szakirodalom sokkal érthetőbb, gyakorlatiasabb és használhatóbb volt mint a magyar főiskolai könyvek. Még úgyis, hogy messze nem vagyok perfekt angolból.
Verhetjük a mellünket a régi híres magyar feltalálókkal meg tudósokkal, de jobb ha szembenézünk a szomorú valósággal: a mai magyar felsőoktatás inkább nehezíti, mintsem segíti a tanulást, gyakorlatilag kitermeli a "magoljuk be vizsgára aztán felejtsük el gyorsan" hozzáállást.

AtoszMester 2014.04.28. 22:22:54

Én most 30 vagyok, 9 éve kezdtem el az informatikában dolgozni. Idén nyáron végezhetek a fősulival is, ami jó nevű infó suli.

Most egy olyan egri nagy infó szolgáltató cégnél dolgozom, ahol juttatásokkal együtt 118 nettót kapok. Ha Pesten szóba kerül bármilyen ismerősi körben, hogy váltanék, rögtön hívnának háromszor ennyiért. De nem feltétlenül a vidéki lét feladása az életcélom.

És a lényeg: Kis utamon való poroszkálás közepette az alábbi kérdések merülnek fel bennem folyamatosan:
- Miért kell egy embernek a szülővárosát elhagynia csak azért, hogy olyan bért keressen, amelyből egy kisebb házat össze tud hozni 40 éves korára? Ugye ez nem olyan nagy cél...
- Miért tesz zsebre a vidéki városi vállalkozó havi 1,5 millát blackben, majd béremeléskor miért mondja azt, hogy nincs még 3.000 Ft sem béremelésre, mert az nagyon-nagyon megterhelő neki?

Nem keresek választ, tudom mindkettőre.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.04.29. 06:27:41

@AtoszMester: Miért kapom a pesti bér 70%-át ugyanannak a cégnek a nem pesti részénél dolgozva, mint a pestinél? Főleg úgy, hogy a nempesti részlegek eredményei sokkal jobbak, mint a pestieké... és a többi részlegen is 30%-al kevesebbet kapnak.

randomuser1 2014.04.30. 18:48:35

@ColT: hámer én itt a pesti részlegen kécceranyit melózok mint a floridai váltótársam, mindezt negyedannyiért :)

Ruman Miklós 2014.05.03. 15:45:03

Itt található a bejegyzés következő része: Így kaphatsz könnyedén munkát diploma után LINK: rumanmiklos.blog.hu/2014/05/02/igy_kaphatsz_konnyeden_munkat_diploma_utan

János Bereczk 2015.05.17. 07:22:59

Kedves diplomás kezdők! Én szerencsésen megúsztam a diploma szerzést, kétszer is, mert sosem tartottam fontosnak! Így a tanulmányaimat 52 évesen befejeztem! Ti az egyetem után úgy gondoljátok, hogy vége! Nem, ez csak az elméleti volt, most kellene átültetni a gyakorlatba, ami sokkal nehezebb! Alul, az alapoknál kell kezdeni, ahol adott esetben egy, nálunk négy elemis tudását kellett elsajátítani, ma lehet egy 8. osztályosét! Egyetlen munka van amit ' felülről' kezdhettek, a 'sírásás'! Én utcaseprőként kezdtem, majd sofőr lettem, aztán jöttek a szakmák, utolsóként a kereskedelem, amiből elsőre megbuktam, de a végén kiderült, erre is szükség volt, a feleségemnek a piacozáshoz, így egyszer én lettem a főnöke!
Azt is csodálom, ahogy munkát kerestek! Hirdetés, név, cím, telefonszám nélkül, és azt várjátok, hogy valaki majd segít! Egy lány jött velem szembe és egy 'bájmosollyal fogadtam: Megkérdezte, jó helyen járok? -igen a legjobb helyen! -Látom gondolt valamire! Én igen, de Ön mire gondolt? -Munkát keresek! -Az itt nincs -majd elindult. Utána szóltam, -és arra nem kíváncsi én mire gondoltam?? -Mondja és visszafordult. Én úgy látom Ön egy diák, akinek az iskolához pénzre lenne szüksége, talán próbáljon így közeledni a dolgokhoz!! -Igaz, köszönöm!
Én, most 67éves nyugdíjas vagyok, vidáman élek, földkunyhóban kezdtem, jelek szerint ott is fogom végezni, de teljes életet éltem, ami persze hullámzott, egyszer lent, egyszer fent, amibe még az akadémiát is megkóstoltam, külföldön is!! Sosem voltam ötletek híján, de már a fal magas, amit buta doktorok építettek maguk és mi körénk! Ne várjatok segítséget attól aki magán sem tud segíteni!!! Ti legyetek nyitottabbak, és fogadjátok el az öregek jó tanácsait, de a Nektek jót is, fogadjátok kellő körültekintéssel!!!! Minden mögött van jó és rossz is!!
Még sok mindent írhatnék, de ha segíthetek hívjatok, én most már ráérek, a JÓS azt mondta 80évig élek, csak azt felejtettem el megkérdezni, hogy az eddigi beleszámít, vagy most kezdjük!!!! Sok sikert!!! Tel: 06 30 711 8164
süti beállítások módosítása